Verksamhetsberättelse för Svartöns Blues 2019

Verksamhetsåret 2019 passerade i närmare hårdrocksfart än bluestakt!

Det nittonde året i föreningens musikhistoria blev förhållandevis arrangemangstätt, även om det hade varit ett drömscenario att publiken även skulle ha slutit upp i samma utsträckning till alla arrangemang som till föreningens populäraste spelningar; TrettonBluesAfton på Kulturens Hus och Bluestältet under sommarfestivalen.

Kulturens Hus väggar bågnade i det närmaste under årets mest succéartade arrangemang med Sky High och North Country som dragplåster, och gav ett välkommet extra klirr i kassan – de där slantarna som gjorde att vi trots allt ekonomiskt klarade av de spelningar där vi inte lyckades få publiken att lämna soffor och fjärrkontroller för vår live scen.

Bluestältet fick under sommaren 2019 en ny placering på Smedjegatan mellan Kulturens Hus och Trekantens parkering. Det fanns en oro för att ljudet från Stora scenen och Bluestältet skulle kollidera, men det visade sig fungera bra med lite ”Pingpong” planering.

Som ett plus i kanten kan sägas att den publik som tagit plats framför våra scener har varit nöjd och positiv i det stora hela.

Under 2019 har vi ökat vår aktivitet på sociala media, vilket har engagerat på ett positivt sätt även om det kan sägas att det kräver tid och engagemang för att hålla flödet uppe och nå ut. Till dags datum har vi nu fördubblat antalet följare på Facebook och Instagram, som är ett prisvärt forum för marknadsföring av våra arrangemang.

Det kan konstateras att det kan kännas tufft att konkurrera med andra liveaktörer med starkare ekonomiska muskler. Luleå har ett stort musik- och kulturutbud i dag. Det finns svårigheter med att pricka in rätt i konkurrensen med andra arrangemang, men vi vill tro att det finns utrymme för många goda smaker på musiksmörgåsbordet som representerar Luleås Livescen.

Genom de positiva tillrop som vår publik delar ut så vet vi att vårt idoga ideella arbete för musikkulturen i vårt närområde gör skillnad. Musik förenar människor i glädje på ett oslagbart sätt.

Vi har även fått mycket god respons från hitresta artister och band, vilket är ett gott betyg när det handlar om att placera Luleå på musikkartan.

2019 års Bluesperson blev Jonas Jakobsson, som sedan Bluesföreningens tillblivelse stått för både BAS och ett viktigt och genuint basalt engagemang i Svartöns Bluesförening OCH Luleås musikkulturliv. Utmärkelsen delades enligt tradition ut under Hamnfestivalens Bluestält, och bestod förutom äran av ett konstverk av vår lokala konstnär Viveka Kroon.

Styrelsen har under haft 9 protokollförda möten. 20-Års jubileumsgruppen har även den haft månatliga möten inför det stundande kalaset som ska firas med pompa och Bluesståt under vecka 44, 2020.

Representanter för Svartöns Bluesförening har deltagit i Kulturföreningen Ebenesers Årsmöte, och även haft fem möten med Luleå Kommuns Kultur & Fritidsförvaltning.

Susanne Gabrielsson
Ordförande, Svartöns Blues

Några ord om framtiden

Jubileumsåret 2020 är här – Svartöns Blues lämnar tonåren och fyller 20!

Vi kan redan nu konstatera att vi gjorde stor succé med traditionella TrettonBluesAfton, då alla förköp gick åt som smör i solsken och genererade lapp på dörren.

Årets andra arrangemang med Ronnie Åström Band fick tyvärr feg konkurrens med ett mellodiokert spektakel och en snöstorm!

Härnäst är Slowman inbokad 7 mars och Sky High 28 mars. Biljettförsäljningen av förköp är i gång.

Efter sommarens Bluestält laddar vi inför upploppet fram till föreningens 20-årsjubileum i oktober, där det blir ett välfyllt program under lördagen. Redan nu har vi många godbitar att se fram emot: Den specialkomponerade Bluesikalen i gott samarbete med Svartöstans Teatersällskap, Baskery, Swedish Blues Challenge och KoKoMo Kings. Mer kommer!

Vi kommer att jobba vidare med att hitta de bästa och mest effektiva kanalerna för att nå ut till den publik som vi är förvissade om behöver oss för sitt välmående lika mycket som vi behöver dem. Vår ambition är att engagera fler i den fina gemenskapen och roliga arbetet för föreningens kulturmål.